Løypebeskrivelse 53 km

DETALJERT LØYPEBESKRIVELSE (53 km)

Start og mål er på Vaset Stadion.
Løypa starter på Murkelivegen ved stadionbygget. En rask og småkupert grusvei langs Vasetvatnet. Langs veien her pleier feltet å være ganske godt samlet, og du har god tid til å finne “riktig plass” i pulja.

Etter 3 km kommer den første lille kneika med 50 høydemeter på noen få hundre meter. Denne  bakken er ikke spesielt hard, men de som har åpnet litt tøft kan fort kjenne det her. Feltet har for vane å sprekke noe i denne bakken. Etter toppen på Murkeli kommer en rask utforkjøring ned mot dalbunnen der løypa krysser ei bru og tar til venstre etter 5,8 km, mot Sørre Trøllhøvd, der den første virkelige bakken setter ryttere og åpningsfarten på prøve. På de neste 1,5 km stiger løypa totalt 75 m, der mesteparten er på de siste 500 meterne. Det er for mange her de finner ut om de sitter i feil gruppe. Løypa flater nå noe ut, og på den første sletta settes det fart, samtidig som det merkes hvis det er motvind. Da blir feltet til en lang rekke før løypa tar til venstre i Trøllhøvdkrysset, og man forstår hva som venter på strekningen Svult - Pyttingen.

Forbi stølene på Trøllhøvd får man en liten utforkjøring ned mot bekken. Ta godt vare på farta, for etter 11 km skal du rett inn i bakkene opp mot Grønsennhøgda. På 2,6 km stiger det nå rundt 140 høydemeter, der de siste kommer inn på starten av første terrengparti. Rett før Grønnsenhøgda, etter 12,8 km, tar du til høyre mot Ormestadstølen inn på det første

terrengpartiet. Dette er det lengste på 5 km. Først 2,5 km rask traktor -/kjerrevei før du kommer inn på en artig og noe krevende singletrack sti. Stien er relativt god, men kan være gjørmete ved vått vær. Stien er stedvis kloppet for å unngå de fuktigste partiene, men har nok av små utfordringer til de fleste. Dette er for mange den morsomste delen av løypa, til stien ender ut ved Svult og man følger veien til høyre mot Pyttingen.

Nå kommer løypas 6 km lange «tempostrekning», Svult - Pyttingen. Her gjelder det å kunne kjøre fort. Samtidig er denne strekningen gjerne vindutsatt i fint vær, og mange har lett etter en sterk rygg å skjerme seg bak på veien langs Midtre Syndisvatnet. Hvis ryggen viser seg å være akkurat litt for sterk, har du god tid til å kjenne på hva som skjer i lårmusklene akkurat da. I motsatt fall, er det en god følelse for den som merker at andre i gruppa får fartstrøbbel her. Da gror det nye krefter ut av klar fjelluft.

Nå krysser løypa på broa mellom vannene, og løypa dreier nordøst opp mot Syndinstøga, og matstasjonen. Denne er plassert ved 24 km, i bakkene før krysset, slik at farten ikke er for stor. Her kan du få påfyll av næring og har du tid,  fylle drikkeflaska du drakk slanten av ved broa. Deretter snappe med seg en banan. Denne lønner det seg å sluke de første hundre meterne etter krysset ved Syndinstøga. Der går det slakt nedover, og de fleste klarer å gjøre to ting på en gang her. Både puste og spise.

Satt du og kjempet i motvind langs vannet, får du nå betalt i medvinden i det du har retning mot Vaset igjen og passerer halvkjørt distanse. Selv om du stiger noen høydemeter kjennes denne strekningen ganske lett. Her må du også huske på å samle sammen en del krefter til det som kommer snart. Etter en kort fartslek ned forbi Ristestølen, tar løypa 90 grader til venstre i krysset mot Hovda og inn mot stigningen opp til Sonjavarden.

Birken har sin Rosinbakke, men vi har en tøffere styrkeprøve her. Det starter først helt greit fra krysset etter 29 km, for så å bli mer og mer ugreit for mange. På 2 km forseres nesten 150 høydemeter, nok til å sette alle på prøve. Og når du er oppe går du rett over i andre terrengparti. Da skal du liksom ha krefter og stil igjen til å flyte fort.

Nytt fra 2015 var at 2. og 3. Terrengparti ble koblet sammen med en ny og lengre sti så det ble sammenhengende stikjøring hele veien mellom Sonjavarden og Viksyndin!

Det starter som vanlig med det 1,5 km lange terrengpartiet ned til hyttefeltet. Dette er en rask og morsom sti som faller 70 høydemeter. Er stien tørr er det bare å gi full gass, på morsom og passe teknisk singeltrack. Rett ved første hytte fortsetter man til høyre inn på en 1 km lang singeltrack som følger høydedraget rundt og over mot vestre side av Fiskeløyse. Denne delen er ganske teknisk og smal, så du må holde konsentrasjonen oppe for å ikke få en tur i “brisken”.

Der møter stien en gammel kjerrevei til Syndin, men vi tar til venstre og følger den nordover mot hyttefeltet igjen i 700 meter. Har du store ønsker om å avansere i feltet/ gruppa, så gjør det nå, før løypa tar til høyre inn på ny sti før du kommer ned til hytteveien.

Den neste kilometeren er det nemlig bare små punkt du kjøre forbi på. Klarte du ikke å kjøre forbi på kjerreveien, er det bare å sitte i ro og tygge på en småstein til neste mulighet.

Nå kommer løypa inn igjen på opprinnelig løype langs hyttene ved

Fiskeløyse og over bekken. Da er vi forbi Fiskeløyse og på tur over til Viksyndin. Du har nå tilbakelagt 36 km, og rittet er virkelig i gang. Kjerreveien til Viksyndin har gode muligheter til å kjøre forbi, men ikke gjør det i utforkjøringa!

Denne er tøff og steinete,og det er fort å utsette både deg selv og andre for fare her. Her må man bruke hodet og brems på likt. Og det er ikke her rittet avgjøres.

Fra Viksyndin til Lehøvd følger løypa «Liastølsvegen». Nede på veien etter utforkjøringa tar vi til høyre og følger stølsveien i 400 meter til vi svinger venstre og inn mot Liastølen og Lehøvd. Løypa følger veien forbi hyttene og inn på en kort kjerreveistrekning før den kommer ut på ny hyttevei mot Lehøvd.

Pass på å ta til venstre og opp bakken forbi Hovrudstølen og Hamrestølen. På vinterparkeringa ved Lehøvd tar du til høyre inn på i et hyttefelt. Dette kaller vi fjerde terrengparti forbi Knippeset, selv om det brytes av noen korte veistubber. Dette er 3,2 km langt og består av sti, kjerreveg, og stølsvei. Den avsluttes med en kort knekker på 700m og 30 høydemeter opp til veien mot Vaset igjen. Her er nest siste mulighet til å støte på konkurrentene.

På grusveien igjen går det nå fort nedover mot Krokåne og siste terrengparti. I utforbakken mot Ødestølen kommer mange opp i hastigheter over 70 km/t, og enkelte har glemt at de skal svinge 180 grader til høyre. Nok en gang; Hode og brems først. I det du tar til venstre inn over ei smal bro over Krokåne starter siste terrengparti og du har «bare» litt over 5 km igjen til mål.

Herfra og inn følger vi nå sti og skiløype inn igjen til stadion. Det starter med et ganske lett terrengparti på 1 km opp til Murkeli, med noen pytter som kan være utfordrende på vått føre. Så krysser vi Murkelivegen og fortsetter videre opp på traktorvei til løypekrysset på «10-km Vasetløypa». Her tar vi til venstre og følger denne inn de siste kilometrene til målgangen på skistadion.

Begge arma i været. Du har fullført Valdresrittet!